Rok szkolny2018/19 - Strona domowa Szkoły Podstawowej im. Orląt Lwowskich w Nowinach

Przejdź do treści

Menu główne:

Rok szkolny2018/19

Erasmus+ > Imagine yourself...
.....................................

Zaczynamy drugi rok projektu!
Kolejny etap realizacji projektu wiąże się z tematem Technology and People. Głównym założeniem tego bloku tematycznego jest zwrócenie uwagi na użyteczność wszelakiej technologii w życiu każdego człowieka. Nasi uczniowie stworzyli makiety i modele, wykonane między innymi z surowców wtórnych, które były przykładami uzyskiwania  energii ze źródeł odnawialnych tj. wody, wiatru i słońca.
Kolejnym zadaniem było stworzenie filmu na temat użyteczności wszelakich urządzeń  w codziennym życiu ludzi. Rezultaty pracy naszych uczniów będą prezentowane na spotkaniu  w Rzymie już w październiku.

Rzym bez tajemnic!!!
W dniach 21-27 października 2018 r. delegacja uczniów i nauczycieli z naszej szkoły przebywała w Rzymie. Uczniowie mieli okazję szlifować język angielski, zacieśniać relacje z rówieśnikami z innych państw a także obcować z pięknymi zabytkami wiecznego miasta.
Kilka słów od naszych uczniów:

Poniedziałek:
Pierwszy dzień naszej wycieczki rozpoczął się pozytywnie i z uśmiechem przywitaliśmy nowy dzień. Wstaliśmy dość wcześnie, zjedliśmy pożywne śniadanie i udaliśmy się do szkoły naszych rówieśników. Włosi przywitali nas z wielka radością i przygotowali dla nas małe przedstawienie. Następnie wybraliśmy się do pobliskiego parku, zjedliśmy tam lunch i otrzymaliśmy zadanie. Polegało ono na sfotografowaniu wyznaczonych obiektów. Potem wróciliśmy do szkoły i odbyły się zajęcia jogi. Dzień zakończyliśmy pyszną włoską pizzą.

Wtorek:
Kolejny słoneczny  dzień zaczęliśmy od wizyty w szkole don Paolo Albera. Naszym zadaniem było stworzenie cyfrowego kalendarza pt. ,,Health and wellness””. Wykorzystaliśmy tam zrobione dnia poprzedniego zdjęcia. Z aktywnością poradziliśmy sobie doskonale! Następnie udaliśmy się na lekcję przygotowaną przez naszych tureckich przyjaciół o technologii w życiu codziennym. Po południu zwiedzaliśmy Koloseum i fora cesarskie. Po przebyciu około 10 kilometrów i zjedzeniu pizzy,  udaliśmy się do hotelu na zasłużony wypoczynek.

Środa:
Dzisiejszy dzień rozpoczęliśmy od wczesnej pobudki. Następnie zjedliśmy smaczne śniadanie i udaliśmy się do szkoły naszych przyjaciół z Włoch. Podczas zajęć w szkole zrobiliśmy makietę ukazującą wykorzystywanie energii alternatywnej i surowców wtórnych. Po południu kontynuowaliśmy zwiedzanie zabytków Rzymu. Wieczorem udaliśmy się na kolację. Dzień zakończyliśmy wspólną dyskoteką, podczas której tańczyliśmy i dobrze bawiliśmy się.

Czwartek:
Dziś rano wstaliśmy o 7.30 i zjedliśmy śniadanie. Po godzinie poszliśmy na metro i pojechaliśmy do centrum miasta. Tam spotkaliśmy kolegów z Rumuni, Bułgarii i Włoch. Pani przewodnik rozdała nam odbiorniki dzięki, którym słyszeliśmy przez słuchawkę, co do nas mówi. Następnie wraz z 3 krajami poszliśmy pod biuro wodza włoskich faszystów - Benito Mussoliniego. Po obejrzeniu budynku z zewnątrz przeszliśmy na wzgórze Kapitol. Po zobaczeniu najważniejszego wzgórza Rzymu, poszliśmy zwiedzić Panteon. Po zobaczeniu zabytkowej świątyni przeszliśmy na plac Piazza Navona na, której widzieliśmy kościół św. Agnieszki w Agonie oraz Fontannę Czterech Rzek. Następnie poszliśmy na pięcioprzęsłowy Most św. Anioła przechodzący nad Tybrem, na którym się rozstaliśmy. Nasza polska grupa przechodząc przez Watykan dotarła do McDonald's, gdzie wspólnie zjedliśmy lunch. Po skończonym posiłku mieliśmy niewiele czasu na kupno pamiątek. Po zakupach szybko poszliśmy do szkoły na zajęcia, na których  własnoręczne robiliśmy pizze. Po skosztowaniu wypieku i ogłoszeniu zwycięzców konkursów poszliśmy na lekcje geografii prowadzoną przez drużynę z Turcji, na której oglądaliśmy prezentacje dotyczące krajów Erasmus+ Future. Pod koniec lekcji Turcy poczęstowali nas słodyczami ze swojego kraju. Po lekcji wraz z Rumuniom poszliśmy na wspólną kolację. Bardzo dobrze nam się z nimi rozmawiało. To był bardzo udany dzień.

Piątek:
Kolejny dzień zaczęliśmy od wczesnej pobudki. Z samego rana udaliśmy się w stronę metra. Zwiedziliśmy dwie bazyliki i weszliśmy po świętych schodach. Następnie zjedliśmy szybki lunch. Przechadzaliśmy się rzymskimi uliczkami i robiliśmy zakupy. Widzieliśmy również słynną fontannę Di Trevi i Hiszpańskie Schody. Wieczorem odbyła się impreza pożegnalna, na której zakończyliśmy nasz wyjazd.

Uczniowie: Zuzanna Guz, Alicja Piotrowska, Małgorzata Gajek, Wiktor Seweryn, Dawid Krzyworzeka
Nauczyciele: Joanna Wojcieszyńska, Iwona Majchrzyk, Małgorzata Kościelecka, Ilona Przybysławska.

Nasza fotorelacja:
....................................
‘Self and health’- samo zdrowie w rumuńskim wydaniu!
W dniach 24-30 marca 2019 r. uczniowie i nauczyciele ze Szkoły Podstawowej im. Orląt Lwowskich w Nowinach przebywali w Piatra Neamt, przepięknym mieście położonym w malowniczej Rumunii. Głównym celem mobilności było poszerzenie wiedzy na temat zdrowego żywienia, aktywności ruchowej, propagowanie zdrowego stylu życia w szkole i w domu. Uczniowie wspólnie ze swoimi przyjaciółmi z Rumunii, Włoch, Turcji i Bułgarii uczestniczyli w zajęciach edukacyjnych z biologii, geografii, języka angielskiego, informatyki i fizyki, przygotowanych w oparciu o scenariusze lekcji, które mogą być wykorzystane w przyszłości. Uczniowie wykonali 8 multimedialnych plakatów dotyczących zdrowego odżywiania. Ważnym elementem spotkania było wykonanie e-booka, książki multimedialnej, w której uczniowie przedstawili swoją wizję przyszłości, uwzględniając ochronę  środowiska, dobre nawyki żywieniowe i swoje plany dotyczące pracy i rodziny. Jednak nawiązanie nowych przyjaźni, rozmowy w wielu językach, niezapomniane wieczory z międzynarodowymi tańcami i śpiewem było bezcennym i niezapomnianym  doświadczeniem!

Poniżej bardziej szczegółowa relacja naszych uczennic.

Niedziela 24.03.2019 r.
Z Nowin wyruszyliśmy około godziny 4:00. Przez Polskę jechaliśmy około 3 godziny, a przed granicą ze Słowacją zatrzymaliśmy się na pierwszym postoju, gdzie złapała nas brzydka pogoda. Podróż przez Słowację nie była długa więc kilka godzin później jechaliśmy przez zielone i ciepłe Węgry. Tam zrobiliśmy sobie drugi postój. Około 13:00 przekroczyliśmy granicę węgiersko- rumuńską. Tutaj zaczął się najdłuższy etap naszej podróży. Pogoda w Rumunii zaskoczyła nas- było ciepło i słonecznie. Przejeżdżaliśmy przez wiele tutejszych wsi, wokół których rozciągały się piękne wzgórza, a także łąki i pastwiska. Wieczorem pod koniec naszej podróży jechaliśmy krętą drogą w górach, a następnie przez zapierający dech w piersiach kanion. Do Piatra-Neamt dojechaliśmy o 21:00 i szybko zakwaterowaliśmy się w hotelu z myślą o wypoczynku po podróży.

Poniedziałek 25.03.2019 r.
W poniedziałkowy poranek obudziła nas piękna pogoda. Dzień rozpoczął się wyśmienitym śniadaniem. Przyjęcie powitalne było imponujące. Mieliśmy przyjemność usłyszeć hymn Polski w wykonaniu dzieci z Rumunii. Obejrzeliśmy również mnóstwo niesamowitych występów artystycznych w wykonaniu naszych rówieśników. Następnie udaliśmy się na zwiedzanie miasta naszego pobytu oraz odwiedziliśmy jego prezydenta. Na koniec naszej wyprawy wjechaliśmy gondolą na szczyt góry, widok zapierał dech w piersiach. Mieliśmy czas, aby zakupić pamiątki i przyjrzeć się panoramie Piatra Neamt. Wieczorem odbyły się tańce. Wszyscy świetnie się bawili i cieszyli z okazji wspólnego spędzenia czasu.

Wtorek 26.03.2019 r.
Dzień rozpoczęliśmy zwyczajnie - wybraliśmy się na śniadanie. Po posiłku udaliśmy się do szkoły, aby zacząć lekcje (wszyscy byliśmy jakże szczęśliwi). Przeprowadzone zostały zajęcia na cztery tematy: biologia, angielski, geografia i fizyka. Uczniowie zostali podzieleni na dwie grupy. Na języku angielskim prowadziliśmy debatę na temat naszej przyszłości. Używaliśmy czasu przyszłego future simple. Dzięki temu zajęciu mogliśmy poznać lepiej siebie i innych. Fizyka jest trudnym przedmiotem, lecz została ona nam pokazana w ciekawy i prosty sposób. Uczniowie przygotowali makiety, na których wykonywali doświadczenia. Największą popularnością cieszył się chomik - Giku, który biegiem zasilał lampkę. Następnym przedmiotem była biologia. Po ciekawym filmie dotyczącym wzajemnego zjadania się w przyrodzie (mniam) zaczęliśmy układać własne układy pokarmowe. Każdy mógł wybrać karton z zwierzęciem albo rośliną, którą chciał być. Nieliczni wybrali słońce, które można potraktować jak boga. Po skończonej zabawie wykazaliśmy naszym jakże wielkim talentem plastycznym i pomalowaliśmy nową doniczkę dla pięknego kwiatka, który upamiętni nasze spotkanie. Ostatnim zajęciem była geografia. To był najtrudniejszy moment dnia. Rozmawialiśmy o przyczynach i skutkach zanieczyszczeń. Po lekcjach zjedliśmy obiad, a następnie poszliśmy do przedszkola aby zrobić sałatkę. Gdy wróciliśmy do hotelu mieliśmy chwile wolnego, a tuż po obfitej kolacji wykazaliśmy się na karaoke.

Środa 27.03.2019 r.
Dzień rozpoczął się wczesną pobudką. Po zjedzeniu śniadania wybraliśmy się w podróż autokarem. Na początku odwiedziliśmy Jezioro Czerwone, okryte delikatną warstwą śniegu. Po sfotografowaniu pięknego krajobrazu, udaliśmy się do najbliższej restauracji na lunch. Niedługo po skończeniu posiłku, wyruszyliśmy w dalszą podróż do kopalni soli, gdzie czekało na nas wiele atrakcji. Wracając, skorzystaliśmy z szansy skosztowania ich regionalnego przysmaku. Nasz dzień zakończył się  wyśmienitą kolacją.

Czwartek 28.03.2019 r.
Przedostatni dzień naszego pobytu w Rumunii, rozpoczęliśmy smacznym śniadaniem. Następnie udaliśmy się do szkoły, ponieważ tego dnia miały odbyć się warsztaty z robienia e-booków. Każdy uczestnik projektu wybrał zakładkę w danym kolorze. Później każda z grup odnalazła swoje stanowisko, przy którym miała pracować. Każda z grup miała inny temat, który dotyczył przyszłości. Po skończonej pracy udaliśmy się na lekcje prowadzone przez Turków. Przeprowadzili oni zajęcia na temat ich ulubionych czynności, które wykonują podczas wolnego czasu. Po tureckich lekcjach poszliśmy na obiad do hotelu. Następnie wróciliśmy do szkoły, gdzie odbyły się drugie warsztaty z robienia plakatów multimedialnych. Ponownie każdy musiał wylosować swój znaczek i dołączyć do swojej grupy. Wieczorem odbyła się pożegnalna dyskoteka. Rozpoczęliśmy ją kolacją. Nauczyciele z Rumunii przygotowali dla nas niespodziankę. Zaprosili dzieci, które zatańczyły dla nas tradycyjne tańce rumuńskie. Później na scenie pojawiła się śpiewaczka, przebrana w rumuński strój. Podczas gdy ona śpiewała uczestnicy tańczyli w kółku. Następnie na salę przyniesiono tort z namalowanym logo naszego projektu i flagami państw biorących w nim udział. Dyskoteka przeciągnęła się do późnego wieczoru. Tańczyliśmy, śpiewaliśmy i spędzaliśmy wspólnie ostatnie chwile, a także uwieczniliśmy je poprzez robienie zdjęć. Niektórzy uczestnicy bardzo przeżywali pożegnanie i było im strasznie smutno. Mimo przykrych chwil wspaniale spędziliśmy czas.

Piątek 29.03.2019 r.
Ostatni dzień naszego pobytu w Piatra Neamt zaczął się wczesną pobudką i przygotowaniami do powrotu. Po zjedzeniu śniadania, udaliśmy się na zwiedzanie farmy. Mogliśmy zobaczyć tam wiele urządzeń do uprawy ziemi. Zostaliśmy również poczęstowani kefirem i drożdżówką. W południe wróciliśmy do hotelu i udaliśmy się na lunch, po którym mieliśmy wyruszyć w drogę powrotną. Po skończonym posiłku zabraliśmy nasze bagaże i wsiedliśmy do auta. Cały dzień ogarnięty był smutkiem, wzruszeniem i goryczą, ponieważ musieliśmy pożegnać naszych zagranicznych przyjaciół. Pomimo iż się rozstaliśmy, na zawsze zapamiętamy tę wspaniałą przygodę.

Uczniowie: Zuzanna Guz, Julia Stolarska, Wiktoria Buras, Wiktoria Basiak, Małgorzata Gajek
Nauczyciele: Iwona Majchrzyk, Ilona Przybysławska, Szymon Ubożak
.....................................
Turcja – czas podsumowań
W dniach 18-23 maja 2019 roku delegacja Szkoły Podstawowej im. Orląt w Nowinach uczestniczyła w ostatnim, podsumowującym projekt ,,Imagine Yourself in Future” spotkaniu w Adanie (Turcja). Dwa lata wspólnej pracy, wymiana doświadczeń, wypracowywanie założonych w projekcie rezultatów dobiegły końca. W czasie spotkania nauczyciele dokonali ewaluacji zadań projektowych, wskazali na mocne i słabe strony swoich działań, ocenili aktywności i rezultaty. Odbyły się też warsztaty i zajęcia promujące kulturę turecką. Na zajęciach warsztatowych nauczyciele ustalili harmonogram pracy nad dwoma, ostatnimi zadaniami w projekcie. Pierwszym z nich jest stworzenie newslettera, w którym zostaną przedstawione rezultaty projektu, pochwalimy się w nim naszymi osiągnięciami, pokażemy nasze sukcesy. Drugim zadaniem jest realizacja finałowego filmu ukazującego ważne momenty projektu (wspólna praca nad aktywnościami, nawiązywanie przyjaźni, pokonywanie barier językowych, poznawanie nowych kultur, dzielenie się doświadczeniami, dobrymi praktykami). Po realizacji wyżej wymienionych zakończymy współpracę, po której pozostaną piękne wspomnienia i ciekawe doświadczenia.