Rok 2021/22 - Szkoła Podstawowa im. Orląt Lwowskich w Nowinach

Wycieczki
Rok szkolny 2021/22
...........................................
W środę 15 września 2021 r. uczniowie klas czwartych wraz z wychowawcami wzięli udział w jesiennym rajdzie pieszym. Celem rajdu  była integracja uczniów, poznawanie najbliższej okolicy, oddanie hołdu żołnierzom walczącym o niepodległość Naszej Ojczyzny, popularyzacja turystyki pieszej wśród dzieci oraz promowanie aktywności fizycznej. Istotnym celem było również zaangażowanie się w szkolny projekt: ,,Poznajemy jaskinie regionu świętokrzyskiego”, realizowanego w ramach ,,Międzynarodowego Roku Jaskiń i Krasu”, jak również poznanie części historii naszego regionu związanej z Naszą Małą Ojczyzną – Nowinami.

Przed wyruszeniem w trasę przewodnik świętokrzyski PTTK pan Adam Pepasiński przypomniał zasady bezpieczeństwa obowiązujące w czasie pieszej wycieczki oraz wyjaśnił, jakie miejsca odwiedzimy.

Wędrując po uroczej okolicy Zgórska, dotarliśmy do ważnego miejsca – symbolicznego Grobu Żołnierzy Niezłomnych w lesie zgórskim. Po wysłuchaniu historii tego miejsca powędrowalismy do Jaskini Raj. Dowiedzieliśmy się jak powstał ten rezerwat przyrody, na czym polega zjawisko krasowienia, co to są stalaktyty, stalagmity i stalagnaty.

Natomiast w Centrum Neandertalczyka uczniowie dowiedzieli się, jak wyglądali ludzie pierwotni, jak żyli, jakich narzędzi używali. Obejrzeli hologram 3D czaszki neandertalczyka, naturalnych rozmiarów replikę mamuta oraz czaszek ludzi pierwotnych.

Wędrując leśnymi ścieżkami, uczniowie rozpoznawali poszczególne warstwy lasu, chwalili się znajomością gatunków roślin, jak również wyjaśniali, jak ważną funkcję pełni las w przyrodzie.

Następnym przystankiem był Pomnik w Szewcach, upamiętniający bitwę oddziałów partyzanckich Armii Krajowej z Niemcami w 1944 roku. Nie zapomnieliśmy zaświecić lampionów w miejscach tak ważnych historycznie dla nas wszystkich.
............................................
W  ramach projektu edukacyjnego „Poznaj swoją okolicę” uczniowie klas 7a i 7c wybrali się z wizytą do Geoparku Świętokrzyskiego, który w roku 2021 został przyjęty do sieci Światowych Geoparków Unesco. Podczas zajęć młodzież wzięła udział w grze geologicznej, która polegała na aktywnym poszukiwaniu odpowiedzi ukrytych w różnych miejscach Centrum Geoedukacji i na dachu Ogrodu Doświadczeń. Uczniowie uczestniczyli również w interaktywnej wystawie „Galeria Ziemi”, w kapsule obejrzeli film 5D „Podróż do wnętrza Ziemi”. Na zakończenie pan Michał Poros zabrał nas na wycieczkę po rezerwacie przyrody „Wietrznia”, który znajduje się na obszarze dawnego wyrobiska skał wapiennych i dolomitu. Uczniowie mieli okazję zadawać pytania dotyczące nazw skał, które znaleźli na terenie ścieżki edukacyjnej. Podczas spaceru podziwiali panoramę Gór Świętokrzyskich.
............................
Dnia 15 grudnia 2021 r. uczniowie klasy 8a uczestniczyli w warsztatach edukacyjnych „Świecące w ciemności – luminescencja” w Energetycznym Centrum Nauki w Kielcach. Czy świetliki świecą tak samo jak żarówki? Czy istnieją świecące grzyby? Na czym polega zjawisko bioluminescencji i jakie organizmy żywe potrafią emitować światło! Odpowiedzi na te i inne pytania młodzież poznawała, eksperymentując w ciemności! Umieszczony w specjalnej kapsule „Generator Mocy” jest połączeniem pracowni chemicznej, fizycznej i biologicznej, w której pod okiem specjalistów uczniowie przeprowadzili wiele ciekawych eksperymentów. Było naukowo ale też świątecznie. Każdy uczeń samodzielnie wykonał bombkę choinkową, która świeci w ciemności.
Dorota Młynarska, Ewa Cedro-Odziemek
..............................
18 maja 2022 r. uczniowie klasy I c i III b wraz z opiekunami udali się na wyczekiwaną wycieczkę do Krakowa. Wcześnie rano przywitała nas wspaniała słoneczna pogoda, która towarzyszyła nam przez cały czas trwania wycieczki.
Pierwszym punktem było zwiedzanie Starego Miasta z przewodnikiem. Mieliśmy przyjemność odwiedzić: Barbakan, Bramę Floriańską, Rynek Główny - Sukiennice i Kościół Mariacki, zapoznaliśmy się z historią powstania Uniwersytetu Jagiellońskiego, zwiedziliśmy najstarszy budynek Akademii Krakowskiej - Collegium Maius, gdzie oglądaliśmy pochód postaci historycznych i słuchaliśmy towarzyszący mu motyw muzyczny, który jest fragmentem „muzyki" dworskiej Jana z Lublina, datowany na połowę XVI. W orszaku poruszają się figury osób związanych z dziejami Akademii Krakowskiej: pedel, królowa Jadwiga, król Władysław Jagiełło, św. Jan z Kęt, Hugon Kołłątaj i rektor Stanisław ze Skalbmierza. Następnie Traktem Królewskim udaliśmy się na Katedrę na Wawelu, Wzgórze Wawelskie i oczywiście Smoka Wawelskiego.
Poznaliśmy  legendy: o księciu Kraku, o hejnale granym z wieży kościoła Mariackiego i o dwóch braciach i inne. Niczym detektywi we wszystkich opowieściach poszukiwaliśmy „ziarnka prawdy", a efekty poszukiwań były zaskakujące. Nie zabrakło także czasu na zakup wyczekiwanych pamiątek.
Posililiśmy się w popularnej dla wszystkich restauracji, wzmocnieni i z nową porcją wigoru wyruszyliśmy na spacer po krakowskim Zoo. Wychowawcy ze zdumieniem i dumą obserwowali ogromne zainteresowanie dzieci mieszkającymi tam zwierzętami. Czas szybko minął i musieliśmy pod koniec dnia zmęczeni, ale zadowoleni wyruszyć w drogę powrotną. Kraków jest piękny - taka myśl towarzyszyła nam przez cały dzień.
Aktualizacja: marzec 2024 r.