Rok 2014/15 - Szkoła Podstawowa im. Orląt Lwowskich w Nowinach

Przejdź do treści

Rok 2014/15

Erasmus+ > In the fairy...

..........................................................
“IN THE FAIRY FOREST”
Nasz Projekt!!!

Nasi partnerzy:

  • ZS s MS Madunice,  Madunice, Słowacja

  • SULEYMAN DEMIREL ORTAOKULU, Antalya,  Turcja

  • Osnovna sola Kosana, Kosana, Słowenia

  • Obedineno detsko zavedenie „YANA”, Enina,  Bułgaria

  • Szendroi Apaczai Csere Janos Altalanos Iskola, Szendro, Węgry

  • Palekastro Primary School,Sitia, Grecja

  • Ukmerge darzelis lopselis  „Eglute”, Ukmerge, Litwa


.......................................................................
1 st Activity (Pierwsze zadanie projektowe)
POZNAJEMY SIĘ
W ramach pierwszego zadania projektowego uczniowie szkół uczestniczących w projekcie tworzyli krótkie informacje o sobie i zamieszczali je na specjalnie utworzonej dla ich potrzeb stronie na portalu Facebook. Strona nosi nazwę ERASMUS FRIENDS jest to grupa otwarta, każdy może obejrzeć rezultaty pracy uczniów. Oto niektóre „dating cards”:

.......................................................................
2nd Activity (Drugie zadanie projektowe)
PROJEKTUJEMY LOGO
Drugie zadanie ma na celu stworzenie znaku, który będzie odzwierciedlał ideę projektu. W tym momencie na stronie projektu możemy podziwiać piękne propozycje naszych uczniów i kolegów z krajów partnerskich.

.......................................................................
Boże Narodzenie według Simeona!
W ramach Europejskiego Programu Edukacyjnego - Learning Without Borders, uczniowie klas szóstych naszej szkoły wzięli udział w warsztatach świątecznych „Christmas Fun and Games”. Zajęcia odbyły się w Krakowie, a prowadził je znany już naszym uczniom, pochodzący z Manchesteru - Simeon Wren -absolwent uniwersytetu Cambridge i szkoły aktorskiej Royal Scottish Academy of Music and Drama w Glasgow.

Celem warsztatów było przekazanie zagadnień kulturowych w sposób inny niż tradycyjna lekcja. Szóstoklasiści uczyli się piosenek świątecznych, kolęd, obejrzeli prezentacje, które przedstawiały zwyczaje świąteczne w Wielkiej Brytanii. Warsztatowa formuła zajęć motywowała do aktywnego udziału w ćwiczeniach i była idealnym sposobem do używania języka angielskiego i ćwiczenia jego praktycznego zastosowania.

Warsztaty wywołały  duże zainteresowanie wśród dzieci, a forma zabawy, quizów i odrobina rywalizacji wzbogaciły zajęcia. Spotkanie z Simonem dostarczyło uczniom naprawdę dużo radości!



.......................................................................

Mamy LOGO projektu Erasmus +
Zakończyliśmy konkurs na LOGO projektu. Z pośród dużej liczby zgłoszonych prac z wszystkich krajów wybrano TRZY finałowe. W gronie wyróżnionych znalazła się propozycja Julii Wertki
uczennicy klasy VIc.
Ostatecznie w drodze głosowania uczestnicy projektu wybrali Logo Rasto Moravcika
ucznia szkoły ze Słowacji.

Wyróżnieni otrzymali drobne upominki.


.....................................................................
III ACTIVITY
NATURAL BEAUTY

Pracę w projekcie zaczęliśmy od poszukiwania uroczych zakątków w naszej okolicy. Uczniowie udali się na spacer po terenie gminy, aby uchwycić okiem aparatu najładniejsze miejsca wokół nas. A oto fotorelacja z naszej wyprawy:

Najpiękniejsze miejsca w naszej okolicy jesienią:

Najpiękniejsze miejsca zimą:

...................................................................................
4th Activity (czwarte zadanie projektowe)
          
Mając na celu ukazanie piękna naszego kraju, województwa, gminy i szkoły, uczniowie wykonali kilka prezentacji w programie Power Point. Dzieci bardzo zaangażowały się w wykonanie zadania. Zdobyły ciekawe informacje o Polsce, województwie świętokrzyskim i wykorzystały w prezentacji zrobione przez siebie zdjęcia szkoły i gminy. Wykazały się również wysokim poziomem języka angielskiego, opisując poszczególne miejsca. Powstał nawet przepiękny wiersz o naszej szkole. Na spotkaniu projektowym na Słowacji prezentacja ukazała naszym przyjaciołom z innych państw, piękno naszego kraju i okolicy. Pokaz cieszył się ogromnym zainteresowaniem.
..................................................................................
5th Activity - Electronic herbarium
          
Kolejne zadanie projektu dotyczyło wykonania w formie elektronicznej tzw. Herbarium czyli zielnika. Uczniowie korzystając z uroków jesieni zbierali typowe polskie zioła, owoce i liście drzew i krzewów, które można wykorzystać w medycynie i w domu. Kolejnym krokiem było zasuszenie zebranych plonów. W lutym uczniowie przygotowali krótkie opisy ziół, drzew i krzewów po angielsku. Zawarli w nich pochodzenie, zastosowanie i nazwy danych roślin. Końcowym etapem było wykonanie elektronicznego zielnika w programie Power Point, który został zaprezentowany na spotkaniu projektowym na Słowacji.
Prezentacja Herbarium    Prezentacja nr2
......................................................................................
Z wizytą na Słowacji - pierwsze spotkanie w ramach projektu Erasmus+
 
W dniach 16-20 marca 2015 roku delegacja ze Szkoły Podstawowej im. Orląt Lwowskich w Nowinach przebywała w miejscowości Madunice na Słowacji w ramach realizacji projektu Erasmus+ pt. ,,In the Fairy Forest”. W pierwszym dniu spotkania dyrektor szkoły podstawowej w Madunicacch przywitał wszystkich przybyłych gości i podjął uroczystą kolacją. Była to okazja do zapoznania się z uczestnikami projektu. Nawiązały się pierwsze kontakty i przyjaźnie.

Ze względu na charakter projektu i jego ekologiczną tematykę gospodarze pokazali nam najpiękniejszą na Słowacji jaskinię nazywaną Jaskinią Wolności. Jest ona  bogata w różne formy krasowe. Występują w niej nacieki zabarwione na kolor różowy, żółty, fioletowy, czerwony i biały od związków żelaza oraz zabarwienia ciemnozielone, siwe i czarne od związków manganu.
   
Kolejną aktywnością, w której uczestniczyliśmy, była produkcja rodzimych, słowackich serów. Mogliśmy od podszewki zobaczyć wyrób tych pyszności.

Niewątpliwie najcenniejszym doświadczeniem były zajęcia projektowe, które odbyły się w środę. Mieliśmy okazję dokładnie obejrzeć i zwiedzić szkołę podstawową i przedszkole w Madunicach oraz przyjrzeć się pracy nauczycieli. Zostaliśmy przywitani bardzo tradycyjnie - chlebem i solą. Nauczyciele w regionalnych strojach wprowadzili nas w progi szkoły, która na Słowacji ma aż dziewięć klas. Najbardziej wzruszające było przyjęcie w przedszkolu. Dzieci pochwaliły się pracami i zapraszały nas do wspólnej zabawy.
  
Następnie udaliśmy się do Domu Kultury, gdzie uczniowie szkoły podstawowej przygotowali przepiękny spektakl w języku angielskim. Była to zmieniona wersja bajki pt. ,,Czerwony Kapturek”. Wszystko było na opak. Wilk nie był zły, a wręcz przeciwnie chciał pomóc Kapturkowi znaleźć dom. Bohater zwiedził wszystkie goszczące kraje, aż wreszcie dotarł do swojego miejsca na ziemi - do Słowacji. W tak nietypowy, a zarazem ciekawy sposób zostały zaprezentowane kraje przybyłych gości.

Po południu mieliśmy możliwość zaprezentowania rezultatów pracy naszych uczniów. Zostały przedstawione dwie prezentacje w programie Power Point. Jedna z nich ukazywała piękno naszego kraju. Pokazaliśmy najcenniejsze skarby narodowe Polski, uroki naszej gminy i szkoły. Druga prezentacja to nic innego, jak wykonany w formie elektronicznej zielnik, ukazujący typowe polskie zioła, owoce i liście drzew i krzewów, które można wykorzystać w medycynie i w domu. Prezentacje cieszyły się ogromnym zainteresowaniem, jednak najwięcej emocji wzbudził Lipdub - krótki film ukazujący pracę naszej szkoły.

Mieliśmy również przyjemność poznać panią burmistrz Madunic, która opowiedziała nam o historii miejscowości, o drogach jej rozwoju, o zaangażowaniu mieszkańców i władz w pozyskiwanie środków unijnych. W ostatnim dniu wizyty partnerzy z Madunic stworzyli nam możliwość poznania najciekawszych zakątków ich stolicy Bratysławy.
  
Czas spędzony na Słowacji to chwile pełne wrażeń, emocji i nowych doświadczeń, które na długo zostaną nam w pamięci. Następne spotkanie projektowe 5 czerwca 2015 roku w Bułgarii. Do zobaczenia!!!
 
Koordynatorzy projektu: Ilona Przybysławska, Iwona Majchrzyk
 
................................................................................
W dniu 10 kwietnia 2015 r. odbył się apel przygotowany przez uczniów zaangażowanych w realizację projektu Erasmus +.
Celem spotkania było:
- przekazanie najważniejszych informacji dotyczących idei programu unijnego Erasmus+,
- zaprezentowanie wypracowanych efektów podczas pierwszego spotkania projektowego na Słowacji,
- podsumowanie pracy nad pierwszym etapem projektu pt. ,,Herbarium”.
Na początku prelekcji uczniowie przypomnieli swoim kolegom główne założenia, cele programu Erasmus+ oraz korzyści jakie płyną dla naszej szkoły z uczestnictwa w tym projekcie. Następnie zostały omówione zadania projektowe, poparte pokazem zdjęć i slajdów. Największym zainteresowaniem cieszyły się prezentacje w programie Power Point ukazujące specyfikę, piękno i różnorodność państw uczestniczących w projekcie. Jako ostatni został zaprezentowany zielnik w postaci elektronicznej, ukazujący najbardziej charakterystyczne dla Polski rośliny, które można wykorzystać w medycynie i w domu.
..............................................................
Erasmus+ - zadania wykonane! 
Zakończyliśmy realizację dwóch etapów zaplanowanych na rok szkolny 2014/2015, w ramach realizacji projektu Erasmus+. W pierwszym etapie poznawaliśmy naszych partnerów i zawiązywaliśmy pierwsze przyjaźnie. W czasie tych kilku miesięcy skupiliśmy się na odkrywaniu piękna najbliższej okolicy, fotografowaliśmy urzekające widoki, tworzyliśmy zielnik wstawiając do niego rośliny, które są pożyteczne w medycynie, życiu codziennym, a co więcej rosną blisko nas. Drugi etap - FOREST - LAS - rozpoczęliśmy od wizyty u pana leśniczego Mariusza Wertki. Grupa uczniów zaangażowana w realizację zadań projektowych udała się na „mały wykład” przyrodniczy w terenie. Pan leśniczy w niezwykle ciekawy sposób przybliżył nam życie lasu, jego mieszkańców, opowiedział o swojej ważnej i odpowiedzialnej pracy, przygotował nas też teoretycznie do sadzenia naszego małego bajkowego lasu. Wizyta w lesie była inną niż codzienna lekcja przyrody, która zakończyła się ogniskiem.

Wyposażeni w wiedzę, pełni entuzjazmu przystąpiliśmy do realizacji najważniejszego zadania w tym etapie. Po konsultacjach z Panem Wójtem i Panią Dyrektor ustaliliśmy, że najlepszy teren dla naszego "bajkowego" lasu to ten położony blisko naszej szkoły. Przygotowaliśmy dołki, narzędzia, ziemię, zakupiliśmy potrzebne sadzonki. Korzystając z pięknej wiosennej pogody zabraliśmy się do pracy. W ciągu kilku godzin wyczarowaliśmy wspólną pracą nasz mały teren leśny. Teraz będziemy się nim opiekować i patrzeć jak rośnie na naszych oczach.


Kolejną aktywnością było wykonanie przez uczniów makiety lasu z materiałów ekologicznych i surowców wtórnych będących odpadami-śmieciami takich jak np. papier, puszki, butelki plastikowe, nakrętki, rolki papieru czy opakowania po lodach. Okazało się, że w każdym domu znalazło się wiele ,,odpadków”, co stanowiło świetny materiał plastyczny do zrobienia przepięknych ekologicznych dzieł sztuki. Dzieci wykazały się dużą wyobraźnią i pomysłowością. Wykonały wspaniałe i różnorodne prace, które zostały wyeksponowane na specjalnie przygotowanej wystawie na dolnym i górnym  holu szkoły oraz na terenie basenu Perła. Wystawę prac obejrzeli uczniowie szkoły, rodzice i nauczyciele, którzy wyrazili podziw i uznanie za włożoną pracę i zaangażowanie dzieci.


Propagując tematykę ekologiczną w dniu 6 maja grupa uczniów zaangażowanych w projekt Erasmus + odwiedziła pana Kazimierza Filipiaka, który pasjonuje się pszczelarstwem i posiada własną pasiekę. Na początku spotkania gospodarz pokazał nam ule, ich budowę i opowiedział jak powstaje miód. Okazuje się, że pszczoły tworzą ,,małą fabrykę”, w której każdy wie, co ma robić. Widzieliśmy królową pszczół, trutnie oraz tysiące bardzo spokojnych pszczół. Uczniowie mieli również okazję spróbować pysznego miodu prosto z ula. Była to niewątpliwie najsłodsza część spotkania. W ramach prowadzonej pasieki pozyskuje się oprócz miodu również inne produkty pszczele, tj. wosk i kit pszczeli (propolis). Z wosku pszczelego wytwarzane są: świece tradycyjne oraz figuralne. Wosk do wytwarzania tych ostatnich jest barwiony i wylewane są z niego np.: figurki do szopki świątecznej, postacie religijne, aniołki, postacie z bajek i miniaturowe ule. Parę z nich przywieźliśmy do szkoły. Dzieci były zachwycone opowieściami pana Kazimierza, a na koniec czekał ich słodki poczęstunek. Tak miłym akcentem zakończyliśmy pracę nad II etapem projektu.

............................................................................
W dniach 05.06 – 09.06 odbyło się II spotkanie projektowe krajów uczestniczących w projekcie ERASMUS+. Tym razem delegacje spotkały się w Bułgarii, gdzie podsumowaliśmy pierwszy rok realizacji projektu i ustaliliśmy plan pracy na rok 2015/2016. Jednym z celów spotkania było poznanie kultury i tradycji kraju goszczącego. W związku z tym, zostaliśmy zaproszeni do CHATY TRADYCJI, gdzie mieliśmy okazję zobaczyć, jak wyglądało codzienne życie w typowej wiosce bułgarskiej.

Niezwykłym przeżyciem była możliwość uczestnictwa w Święcie Róży. Jest to jedna z największych uroczystości obchodzonych w tym kraju, ukazująca i upamiętniająca ciężką pracę ludzi przy zbiorze tej rośliny. Święto rozpoczęło się od wyboru Królowej Róż, następnie byliśmy świadkami jak w rzeczywistości wygląda zbiór tego kwiatu, jak tworzy się olejki różane, potrawy z róży. Na specjalnie zorganizowanym festiwalu oglądaliśmy piękną inscenizację, przedstawiającą za pomocą tańca, legendę związaną z obchodami tego święta. Podziwiał ją z nami także prezydent Bułgarii. Zwieńczeniem obchodów była barwna, urozmaicona występami dzieci, sportowców, tancerzy parada, która przeszła główną ulicą miasta. Dzięki tym uroczystościom mogliśmy podziwiać stroje regionalne, spróbować tradycyjnych potraw i przekonać się, że róża to nie tylko ozdobny kwiat rosnący w ogrodzie.

Spotkanie w Bułgarii to także praca projektowa z krajami partnerskimi. Na spotkaniu każdy kraj przedstawił prezentację dotyczącą  zadań zrealizowanych w terminie od marca do czerwca. My również bardzo szczegółowo zaprezentowaliśmy wszystkie etapy pracy naszych uczniów nad projektem. Pokazaliśmy jak sadziliśmy nasz „bajkowy las”, pochwaliliśmy się spotkaniami z leśnikiem, pszczelarzem, opisaliśmy drzewa z naszego zagajnika. To już nasza druga prezentacja, która została nagrodzona gromkimi brawami. Na końcu spotkania ustaliliśmy cele i zadania do realizacji  w kolejnym etapie projektu.

Wizyta ta przybliżyła nam również model systemu szkolnictwa w Bułgarii. Zaproszono nas do przedszkola, gdzie mogliśmy zobaczyć jego organizację, zwiedzić budynek, ale chwile, które zapadną nam w pamięci to te, gdzie prezentowały się specjalnie dla nas najmłodsze pociechy. Następnie zwiedziliśmy szkołę podstawową, w której uczniowie uczą się od klasy I do VII. Szkoła liczy sobie już dwieście lat i czuć tam niezwykłą atmosferę. Bułgaria to piękny, słoneczny kraj, pachnący różą, ludzie sympatyczni i życzliwi. Warto było poznać tradycje i zwyczaje bułgarskie, aby później podzielić się tą wiedzą z uczniami. 
........................................................
WYCIECZKA DO ZATORLANDU - NAGRODA DLA UCZNIÓW ZAANGAŻOWANYCH W PROJEKT ERASMUS+
Grupa uczniów ze Szkoły Podstawowej w Nowinach, aktywnie działających w projekcie „In the fairy forest” wzięła udział w wycieczce do Zatorlandu w dniu 22 czerwca 2015 r. Ten kulturalno-edukacyjny wyjazd to nagroda dla uczniów zaangażowanych w realizację zadań projektowych, podziękowanie za czas poświęcony aktywnościom projektu Erasmus+. Młodzież miała okazję zrelaksować się w pięknym Zatorze, gdzie można było obejrzeć interaktywny park dinozaurów, owadów, pojeździć na karuzeli, spróbować sił w parku linowym. Wycieczka była możliwa dzięki pomocy i zaangażowaniu pani dyrektor Joanny Wojcieszyńkiej.
Aktualizacja: wrzesień 2021 r.
Admin: MS
Wróć do spisu treści